Ben je 18 jaar of ouder?

Wij gebruiken cookies om de website persoonlijker te maken en om uw internetgedrag
op deze website te monitoren. Uw gegevens worden niet verkocht of voor andere doeleinden
gebruikt. Indien u ouder bent dan 18 en besluit om de website te bezoeken dan gaat u akkoord
met het gebruik van de cookies zoals hierboven is omschreven.

U dient 18 jaar of ouder te zijn om deze website te mogen bezoeken. Bevestig dit hieronder.

NEE, ik ben nog geen 18 jaar
 Nu Shoppen en Achteraf Betalen  Voor 16:00 besteld, Morgen geleverd  Chat Support Ma-Vrij 10:00 - 16:00  Prijs = Altijd Goedkoop
Chat Support Ma-Vrij 10:00 - 16:00
Nu Shoppen en Achteraf Betalen

HOE CANNABIS JE DROMEN BEÏNVLOEDT

Er zijn veel mensen die graag cannabis gebruiken voor ze gaan slapen. Wiet kan helpen om wat makkelijker in slaap te vallen. Maar het is wel de vraag wat eigenlijk precies de invloed van cannabis is op je nachtrust en in het bijzonder op je dromen. Wanneer je langere tijd achter elkaar wiet hebt gebruikt, kun je merken dat je bijna niet of zelfs helemaal niet meer droomt. En als je vervolgens stopt met gebruiken, zijn je nachten opeens gevuld met bizarre, intense en levendige dromen. Dromen zijn altijd al een ongrijpbaar verschijnsel, maar wat is nu de invloed van cannabis op dromen en is het nodig om je cannabisgebruik aan te passen?

Het belang van dromen

Dromen in je slaap is onderdeel van een van de slaapfases die je in de nacht doormaakt. Al deze fases zijn belangrijk om goed uit te kunnen rusten. Gedurende de nacht ga je meerdere keren door de slaapfases heen. In fase 1 slaap je heel licht en deze fase duurt het kortste. In fase 2 vertraagt je hartslag en gaat je lichaamstemperatuur naar beneden. De slaap verdiept zich. 50% van de slaapcyclus wordt doorgebracht in deze slaapfase.

In fase 3 slaap je diep. Wanneer iemand je zou wakker maken in deze slaapfase, heb je moeite om wakker te worden en voel je je suf. Je kunt ook niet goed nadenken en dat kan wel een uur duren. In fase 3 is je lichaam bezig met het herstellen van weefsels en het versterken van het immuunsysteem. Dit is dus een heel belangrijke fase en essentieel om gezond te blijven. De vierde fase is de REM slaap, de fase waarin je droomt. REM staat voor rapid eye movement: dit zijn de kenmerkende snelle oogbewegingen die je bij een dromer kunt zien. Elke nacht breng je in totaal 2 uur door in de REM slaapfase.

REM fase: meer dan dromen alleen

In het verleden was niet duidelijk waar dromen goed voor was. Dromen, de REM-fase, werd meestal afgedaan als iets zinloos. Maar veel wetenschappers denken daar nu anders over. Wetenschappers die zich verdiepen in slaap bevestigen dat dromen belangrijk is om gezond te blijven en goed te kunnen functioneren. Deze fase is nodig om emoties te kunnen verwerken die je gedurende de dag hebt doorgemaakt. Daarnaast is dromen van belang om het je creativiteit en je probleemoplossend vermogen te verbeteren.

Volgens onderzoekers speelt dromen ook een rol in het verwerken van kennis, die je op een onbewust niveau omzet in overkoepelende regels, structuren en wetmatigheden. Daarbij komt dat de REM fase het enige moment van de dag is waarin het niveau van het stresshormoon noradrenaline op zijn laagst is. Dromen is dus niet alleen maar grappig of fascinerend. Het is een vitaal onderdeel van het herstelproces van het lichaam en van de hersenen in het bijzonder.

Cannabis en de invloed op dromen

Maar wat is nu de invloed van cannabis op dromen? Het is niet zo eenvoudig om hier antwoord op te geven. Veel mensen gebruiken wiet om sneller in slaap te vallen en het is waar dat cannabis hierbij kan helpen. Uit verschillende onderzoeken blijkt echter ook dat cannabis de tijd die we doorbrengen in de REM slaap kan verkorten.

Of dat positief is of negatief, hangt van meerdere factoren af. Dat cannabis dit effect heeft, komt door THC (tetrahydrocannabinol), de psychoactieve stof in de plant. Het lijkt erop dat juist THC de REM slaap kan onderdrukken en daardoor de mogelijkheid om te dromen. Je blijft gewoon niet lang genoeg in deze slaapfase om te kunnen dromen.

Het verschijnsel van REM-rebound

Wat bij cannabis gebruikers ook vaak voorkomt, is de REM-rebound. Wanneer je langere tijd veel wiet hebt gebruikt en vervolgens hiermee stopt, kun je last krijgen van zeer intense, levendige en rare dromen. REM-rebound betekent dat je lichaam de gemiste REM-slaap inhaalt. Je hebt een tijdlang je dromen moeten missen en nu, zonder THC, raakt je lichaam weer gewend aan het dromen.

Deze rebound is voor je lichaam de kans om verloren REM slaap in te halen, maar het kan wel behoorlijk storend of zelfs griezelig zijn. Je kunt meer last krijgen van nachtmerries en je dromen kunnen sneller beginnen en langer duren. Dat is een van de redenen waarom wetenschappers langdurig gebruik van cannabis afraden.



Dromen en cannabis: gaat dat samen?

Gebruik je cannabis om beter te slapen, dan is het goed om hier eens even bij stil te staan. Het wordt aangeraden om een balans te vinden tussen cannabis gebruik en de effecten die het heeft op je slaap. Het onderdrukken van de REM fase is geen goed idee op de lange termijn. Maar slapeloosheid is natuurlijk ook slecht voor de gezondheid. Daarbij is het natuurlijk ook het beste om REM rebound te vermijden. Naast cannabis of andere kruiden zijn er ook ontspanningsoefeningen die je kan doen voor het slapen gaan, lees hier meer over in onze blog!

Wat kan helpen om die balans te vinden is de juiste dosis gebruiken. Het lijkt erop dat lage doseringen cannabis de kwaliteit van de slaap kunnen verbeteren, zonder dat de REM slaap negatief beïnvloed wordt. Het zijn de hogere doses die problemen kunnen veroorzaken. Een oplossing kan zijn om lagere doseringen te gebruiken en dit slechts enkele keren per week te doen. Heb je slaapproblemen, dan zou je daar rekening mee kunnen houden. Ook microdoseren van cannabis kan een goede manier zijn om beter te slapen en te kunnen blijven genieten van je dromen.