Ben je 18 jaar of ouder?

U moet minstens 18 jaar oud zijn om deze website te betreden.
Bevestig alstublieft uw leeftijd.



JA, Ik ben 18 jaar of ouder NEE, ik ben nog geen 18 jaar

 Gratis Goodies ✔️ Snelle en discrete verzending! ✔️ Gratis verzending vanaf €35,- ✔️ Support Ma-Vrij 10:00 - 16:00

Gratis verzending vanaf €35,-
Voor 16:00 besteld, Morgen geleverd

WAT IS DE INVLOED VAN MEDIA OP JE TRIP?

WAT IS DE INVLOED VAN MEDIA OP JE TRIP?

Tegenwoordig brengen we veel tijd door op onze smartphones en sociale media en de vraag is: wat is de invloed van al die media op je trip? Net als in een droom, kun je tijdens het trippen dingen tegenkomen die je overdag hebt gezien op je telefoon. Surfen op internet kan dus wel degelijk invloed hebben op je trip. Dat kan positief, maar ook negatief zijn.

De impact van media op het onderbewustzijn

Heb je wel eens gehad dat je wakker werd uit een droom waarin karakters en elementen voorkwamen die je de avond daarvoor op televisie had gezien? Kwam je Bart uit de Simpsons tegen of werkte je samen met Reddington uit de Blacklist? Wie zijn dromen onthoudt, zal dat vast eens hebben meegemaakt. Het is niet voor niks dat we zeggen: "Daar ga ik niet naar kijken, daar krijg ik zeker nachtmerries van!"

Wat we overdag op media zien, of dat nu internet of Netflix is, kan ons onderbewustzijn en dus ook onze dromen binnensluipen! Maar heeft het ook gevolgen voor je trip? Uit recent onderzoek blijkt dat een geestverruimende trip vergelijkbaar is met dromen. Het zijn dezelfde gebieden in de hersenen die verantwoordelijk zijn voor dromen, die tijdens een trip actief worden. Maar zelfs als dat niet zo zou zijn, het is eigenlijk heel logisch dat er elementen in je trip voorkomen, die afkomstig zijn van de beelden en geluiden waar we ons mee omringen.

Wie van plan is te trippen, bijvoorbeeld met paddo's of truffels, houdt als het goed is rekening met de set en setting: de omgeving waar je tript en je eigen emotionele toestand. Maar het is ook verstandig om rekening te houden met de media die je consumeert: met de inhoud, de atmosfeer en hoe het invloed heeft op onze mindset. Is dat niet overbodig? Als je bedenkt dat de gemiddelde Europeaan zo'n 6 uur per dag doorbrengt met het kijken naar schermen, is het niet gek om te denken dat dit invloed heeft op hoe je onderbewustzijn en dus ook, op je trip!



De invloed van media op je trip

Dat media-invloed heeft op je onderbewustzijn wordt imprinting genoemd of conditionering. Een recent onderzoek bestudeerde dit fenomeen, en dan voornamelijk het effect van media op de set en setting bij deelnemers aan therapie waarbij ook psychedelica werd gebruikt. Een van de deelnemers was een 28-jarige vrouw, die vlak voor haar sessie met ketamine een flink aantal Disneyfilms had gekeken. Ze gaf aan dat er constant beelden en andere elementen van de Disneyfilms in haar trip verschenen. Ze vond dat niet prettig en zei dat het haar ervaring verstoorde.

Telkens als er tijdens de trip iets belangrijks zou gebeuren, kwam er een Disneybeeld dat het overstemde. Om dit tegen te gaan, besloot de vrouw de volgende keer de hoeveelheid media die ze tot zich nam, te verminderen voor een sessie. Hierdoor werden haar psychedelische ervaringen veel persoonlijker en hadden ze meer betekenis. Ze zag mystieke elementen die haar meer hielpen met haar persoonlijke groei. Zonder dat Mickey of Donald Duck er tussendoor kwamen.

Verhoogde gevoeligheid door psychedelica

De vraag is waarom je last kunt krijgen van imprinting. Hoe komt het dat Dumbledore of Spiderman tijdens je trip tevoorschijn kunnen komen? In het onderzoek wordt het model REBUS aangehaald (Relaxed Beliefs Under Psychedelics). Het beschrijft het verschijnsel dat geestverruimende stoffen tijdelijk het vermogen van de hersenen beperkt, om de verwerking van informatie van de zintuigen onder controle te houden. Hierdoor staat het brein meer open voor prikkels uit de omgeving, dus ook van de media die je ziet. Gezien het feit dat psychedelica ook nog eens je gedachten, gevoelens en emoties versterkt, is het een goed idee om hier rekening mee te houden.



Hoe je de invloed van media op je trip verkleint

Wie gaat voor een oorspronkelijke trip die gericht is op zelfonderzoek (introspectie), wil waarschijnlijk proberen de invloed van media op zijn trip te beperken. Je kunt deze tips gebruiken:

  • Vermijd horror en true crime series en films de dagen voor je trip.
  • Kijk op de dag zelf geen nieuwsberichten die je somber, boos of verward maken.
  • Doe je aan bingewatchen en raak je geobsedeerd door spannende plotlijnen? Stop hier dan een paar dagen van tevoren mee. De kans is groot dat elementen uit dergelijke series in je trip verschijnen.
  • Kijk vlak voor je trip ook geen Instagram of TikTok. Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat dergelijke sociale media gevoelens van angst kunnen verhogen.
  • Speel geen intensieve en gewelddadige games voor je trip.

Het is niet te voorkomen dat media toch invloed zullen hebben op je trip. Je komt er waarschijnlijk elke dag mee in aanraking en ziet al je hele leven beelden van televisie, film, internet en games. Maar op deze manier kun je de kans op storende invloeden in ieder geval beperken.

De voordelen van media

Het mag duidelijk zijn dat media je trip negatief kunnen beïnvloeden. Maar niet alles wat met smartphones te maken heeft is slecht. Je kunt er ook voor kiezen media op een positieve manier in te zetten. Sowieso is het handig om een smartphone in de buurt te hebben als je aan het trippen bent, zodat je in geval van nood iemand kunt bellen.

Ook muziek kan een prachtige positieve impact hebben op je trip. Kies wel iets dat je helpt ontspannen en een fijne vibe heeft. Door je goed voor te bereiden en er een beetje aandacht aan te geven, kunnen media je trip ook versterken en verdiepen, zodat je er juist meer uit kunt halen!